Cena za web

Za používání samotného WordPressu se nikomu neplatí žádná licence. Licence se mohou platit za pluginy, šablony nebo napojené služby (typicky jde o platební bránu).

Vytvoříte si web sami, nebo si někoho najmete?

Aby celý web vznikl, někdo ho musí vytvořit. Buď to umíte sami, nebo si někoho najmete. V prvním případě vás to stojí váš čas – musíte si vše nastudovat, vyzkoušet a naklikat, spoustu času promarníte, než najdete správné a funkční řešení. Když vše převedete na peníze, může to být docela drahá zábava – a nehraje roli, že to děláte po večerech (tehdy bývá čas naopak ještě dražší než v pracovní době).

Ve druhém případě, když si na práci někoho najmete, platíte dotyčnému za jeho čas a znalosti (souhrnně know how). Je to pro vás snazší, protože ty večery můžete věnovat jiným činnostem.

Zbývá zjistit, kolik to může stát.

Kolik stojí vytvoření webu

Když to shrneme stručně (na základě mého vývoje v tomto oboru a zkušeností), cena za práci freelancerů, kteří se věnují WordPressu, může být rozčleněna následovně:

  • méně než 350 Kč/hod.střelec, který to zkouší a vůbec netuší, která bije, v žádném případ neponese odpovědnost, pokud web vůbec vytvoří, nezná cenu práce a ve všem má hned jasno, moc se vás neptá,
  • 350-500 Kč/hod.junior, který vám WordPress nastaví, ale nezná souvislosti, zná jen některé situace, ty nečekané a složité nedokáže adekvátně řešit, je třeba ho pevně řídit, jinak skončí spolupráce nezdarem,
  • 500-1000 Kč/hod.zkušený tvůrce webů (medior), často programátor nebo vývojář, má vybrané své oblíbené nástroje (pluginy, šablony) a jinam ho obvykle nedostanete, nebojí se žádného zadání a může ho zaskočit jen nečekaně velký projekt, kde podcenil zadání,
  • více než 1000 Kč/hod.seniorní profesionál, který má zkušenost z mnoha oblastí – např. programování, marketingu, datové analytiky, projektového a procesního řízení, UX (user experience); dokáže situace předvídat a předem na ně upozornit, doporučí nejlepší jemu známé řešení, umí propojovat různé technologie a postupy; bude se vás hodně ptát, protože mu záleží na kvalitě výsledku, jeho práce má konzultační charakter.

Obvykle se cena naceňuje jednoduchým výpočtem předpokládaný počet hodin krát hodinová sazba.

Hodinovka není realistická

Není to ale správný postup, protože zkušený profík nepracuje na hodiny, ale řeší problémy a dodává výsledky. Z toho vyplývá, že rutinní věci vyřeší díky svým zkušenostem rychle – měl by tedy dostat zaplaceno za kratší dobu? Byť má vyšší hodinovku, šponovat donekonečna ji nelze a narazí na strop, který bude mnoho klientů odrazovat.

Ne, to je nesmysl.

Proto spíše naceňujte zakázku a nepátrejte, kolik hodin to bude trvat, není to podstatné. Důležitý je výsledek.

Jde o kvalifikovaný odhad a obě strany by měly mít už na začátku jasno v tom, jak moc je možné tento odhad v průběhu prací pozměnit.

Pokud je tedy základní instalace a nastavení několika pluginů práce na 10 hodin, podle kvality vybraného dodavatele vás může stát od tří do deseti (nebo více) tisíc. Investice do lepšího dodavatele se pozná později, kdy bude možné funkce webu doplňovat a vylepšovat. Levný dodavatel bude argumentovat tím, že to nejde, nebo sami poznáte, že mu to nejde. Profík vám řekne cenu a termín dodání.

Newsletter pro správce WordPressu

Jste na volné noze a staráte se o klientské weby na WordPressu? Nebo pracujete ve škole, neziskovce či firmě a dostali jste web na starost? Nikdo vás pořádně neproškolil, ale čekají od vás, že to všechno zvládnete „sami od sebe“? A vy se chcete stát skutečně úspěšným správcem WordPressu?

Pomůžeme vám, tady jste na správném místě.

Každou středu posíláme odborný newsletter pro správce WordPressu. Je o tom, jak web optimalizovat, řešit jeho problémy, provádět obtížné úkoly a udržovat ho v technické kondici. Vysvětlujeme složité pojmy nebo důležité novinky.