Jak funguje web?

Položte si nepříjemné a samozřejmé otázky a zodpovězte si je. Je to pracné, přijde vám to místy zbytečné, ale uvidíte, že to bude přínosem.

Příprava nového webu musí začít tak, že si majitel zodpoví úplně jednoduché otázky: kdo, co, kdy, kde, jak, kolik a proč. Na každou otázku je dobré odpovědět z hlediska vašeho a z hlediska návštěvníka. Nejsou to jediné otázky, jsou ty základní. Všechny berte jako inspiraci, pokládejte si další!

Otázky typu „kdo“

Kdo jsme my?
Kdo je návštěvník našeho webu?
Kdo je náš současný zákazník?
Kdo se bude starat o web a rozvíjet ho?
Kdo za něj bude zodpovědný?
Kdo poradí zákazníkovi přes telefon?
Kdo zajistí expedici zboží?
Kdo zákazníkovi zašle fakturu, daňový doklad?

Otázky typu „co“

Co budeme na webu publikovat?
Co budeme na webu prodávat?
Co uživatelé hledají v našem prodejním segmentu?
Co nabídneme ke stažení?
Co nabídneme zadarmo?

Otázky typu „kdy“

Kdy budeme mít nejlepší prodejní sezónu?
Kdy odbavíme objednávky?
Kdy nás návštěvník na internetu nachází?
Kdy doručíme objednané zboží?
Kdy budeme připravovat obsah pro web?
Kdy doplňujeme zásoby?

Atakdále. Podobné dotazy si položte pro oblasti otázek co, kde, kdy, jak, proč. Měli byste zachytit všechny možné otázky a mít na ně odpovědi.

Uvědomte si, prosím, že návštěvník webu není automaticky zákazník! Většina návštěvníků běžného e-shopu vůbec nemusí být jeho zákazníky. Jak z návštěvníka uděláte zákazníka? Jakou na to máte strategii?

OtázkyOdpovědi majitele webuOdpovědi zákazníka
KdoFirma prodávající bagry.Stavební firmy, sběratelé bagrů.
CoProdáváme bagry. Nabízíme jejich servis.Chci koupit bagr.
KdeV Praze. V ČR. Na internetu.V ČR. Na internetu.
KdyOd 1. únoraCelý týden, nejvíce v neděli (předpoklad).
JakBagry dovezeme na návěsu.Objedná bagr na e-shopu nebo osobně.
PročMilujeme bagry, propagace bagriády. Peníze.Potřebuje partnera na bagry.
Jak to vidí zadavatel a jak dodavatel

Bavte se s dodavatelem

Pokud si pro práci na webu někoho najmete, musíte mu sdělit co nejvíce informací vy sami jako zadavatel. Není možné vše pochopit zvenku a jaksi mezi řečí. Je na vás, abyste svému dodavateli vysvětlili, jak mají věci fungovat.

Mohou fungovat různě, takže nepoužívejte frázi „vy jste odborník, tak to udělejte“. Můžete samozřejmě požádat o návrh řešení: “ vy jste odborník, tak mi poraďte vhodné řešení“. Nečekejte ale, že jsou věci úplně jasné a že je váš spolupracovník či dodavatel vidí stejně jako vy. Komunikace a výměna informací je zcela zásadní a měla by v přípravné fázi trvat několik hodin. Mimochodem, je to vámi placená práce.

V přípravné fázi je potřeba udělat spoustu práce, ale tohle považuji za minimum. Pokud budete mít aspoň tohle, už se na webu dá pracovat.

Newsletter pro správce WordPressu

Jste na volné noze a staráte se o klientské weby na WordPressu? Nebo pracujete ve škole, neziskovce či firmě a dostali jste web na starost? Nikdo vás pořádně neproškolil, ale čekají od vás, že to všechno zvládnete „sami od sebe“? A vy se chcete stát skutečně úspěšným správcem WordPressu?

Pomůžeme vám, tady jste na správném místě.

Každou středu posíláme odborný newsletter pro správce WordPressu. Je o tom, jak web optimalizovat, řešit jeho problémy, provádět obtížné úkoly a udržovat ho v technické kondici. Vysvětlujeme složité pojmy nebo důležité novinky.