Položte si nepříjemné a samozřejmé otázky a zodpovězte si je. Je to pracné, přijde vám to místy zbytečné, ale uvidíte, že to bude přínosem.
Příprava nového webu musí začít tak, že si majitel zodpoví úplně jednoduché otázky: kdo, co, kdy, kde, jak, kolik a proč. Na každou otázku je dobré odpovědět z hlediska vašeho a z hlediska návštěvníka. Nejsou to jediné otázky, jsou ty základní. Všechny berte jako inspiraci, pokládejte si další!
Otázky typu „kdo“
Kdo jsme my?
Kdo je návštěvník našeho webu?
Kdo je náš současný zákazník?
Kdo se bude starat o web a rozvíjet ho?
Kdo za něj bude zodpovědný?
Kdo poradí zákazníkovi přes telefon?
Kdo zajistí expedici zboží?
Kdo zákazníkovi zašle fakturu, daňový doklad?
Otázky při přípravě webu
Otázky typu „co“
Co budeme na webu publikovat?
Co budeme na webu prodávat?
Co uživatelé hledají v našem prodejním segmentu?
Co nabídneme ke stažení?
Co nabídneme zadarmo?
Otázky typu „kdy“
Kdy budeme mít nejlepší prodejní sezónu?
Kdy odbavíme objednávky?
Kdy nás návštěvník na internetu nachází?
Kdy doručíme objednané zboží?
Kdy budeme připravovat obsah pro web?
Kdy doplňujeme zásoby?
Atakdále. Podobné dotazy si položte pro oblasti otázek co, kde, kdy, jak, proč. Měli byste zachytit všechny možné otázky a mít na ně odpovědi.
Uvědomte si, prosím, že návštěvník webu není automaticky zákazník! Většina návštěvníků běžného e-shopu vůbec nemusí být jeho zákazníky. Jak z návštěvníka uděláte zákazníka? Jakou na to máte strategii?
Otázky | Odpovědi majitele webu | Odpovědi zákazníka |
---|---|---|
Kdo | Firma prodávající bagry. | Stavební firmy, sběratelé bagrů. |
Co | Prodáváme bagry. Nabízíme jejich servis. | Chci koupit bagr. |
Kde | V Praze. V ČR. Na internetu. | V ČR. Na internetu. |
Kdy | Od 1. února | Celý týden, nejvíce v neděli (předpoklad). |
Jak | Bagry dovezeme na návěsu. | Objedná bagr na e-shopu nebo osobně. |
Proč | Milujeme bagry, propagace bagriády. Peníze. | Potřebuje partnera na bagry. |
Bavte se s dodavatelem
Pokud si pro práci na webu někoho najmete, musíte mu sdělit co nejvíce informací vy sami jako zadavatel. Není možné vše pochopit zvenku a jaksi mezi řečí. Je na vás, abyste svému dodavateli vysvětlili, jak mají věci fungovat.
Mohou fungovat různě, takže nepoužívejte frázi „vy jste odborník, tak to udělejte“. Můžete samozřejmě požádat o návrh řešení: “ vy jste odborník, tak mi poraďte vhodné řešení“. Nečekejte ale, že jsou věci úplně jasné a že je váš spolupracovník či dodavatel vidí stejně jako vy. Komunikace a výměna informací je zcela zásadní a měla by v přípravné fázi trvat několik hodin. Mimochodem, je to vámi placená práce.
V přípravné fázi je potřeba udělat spoustu práce, ale tohle považuji za minimum. Pokud budete mít aspoň tohle, už se na webu dá pracovat.