Nejprve plánujte

Než začnete na webu technicky pracovat, měli byste mít jasno v základních věcech a znát odpovědi na několik otázek. Pokud se rozhodnete najmout dodavatele, bez pořádného zadání se s vámi moc bavit nebude. Nebo vám nabídne, že zadání sestaví, ale zaplatíte ho. Nebo se na to vykašle, vy zaplatíte webové stránky, které nebudou ani hezké ani funkční.

V dnešní době je na trhu mnoho poptávek a dodavatelé si mohou vybírat. Vybírají si tedy přirozeně takové poptávky, které jsou atraktivní – a tam patří také dobré zadání. Málokomu se chce přesvědčovat zákazníka, že by měl vědět, co vlastně chce a měl by to sepsat. Vy byste měli rámcově vědět, co chcete.

Neříkejte, že tomu nerozumíte

Neříkejte dodavateli, že tomu vůbec nerozumíte. Pokud tomu tak je, pozná to po dvaceti minutách. I když tomu nerozumíte, pořád můžete být dobrým zákazníkem. Nedávejte zbytečně najevo svou zranitelnost a spíše pracujte na tom, abyste tomu porozuměli. Jde o vaše peníze.

Nepodceňujte přemýšlení

Práce na webu by měla postupovat zhruba podle následujících kroků. V praxi dělá většina provozovatelů tu chybu, že přeskakuje až k nákupu šablony a její instalaci. To je špatně, protože teoretická a strategická příprava je zásadní pro funkčnost webu po spuštění.

Pokud tyto fáze vynecháte, horko těžko je budete dohánět, až zjistíte, že na web nechodí lidi a není jasné, kdo vlastně má na webu nakupovat. Zkrátka když chcete hospodu, musí vám tam chodit lidi.

I když následující úkoly splníte jen stručně, pořád to bude lepší, než když je budete úplně ignorovat.

  • Napište si otázky a poctivě na ně odpovězte.
  • Vytvořte si persony webu, hlavně popište problémy, které lidi řeší. Web neděláte pro sebe jako uživatele, ale pro sebe jako podnikatele.
  • Vytvořte hrubé zadání pro jednotlivé vrstvy, ze kterých je složen funkční web (viz dále)

Web má vrstvy jako cibule

Úspěšný web je složen z několika vrstev. Pokud některá z nich nefunguje, doplácí na to výsledek celého webu.

  • Technická část – jaký redakční systém a pluginy se použijí, které je potřeba koupit, platební brána (podepsat smlouvu), napojení na služby třetích stran (sociální sítě, statistiky včetně stanovení cílů apod.), ale třeba také zálohování dat.
  • Splnění zákonných požadavků – je nezbytné splnit vše, co ukládají zákony. Jde zejména o ochranu osobních údajů, obchodní podmínky, ale třeba také o produktové informace nebo návody v češtině.
  • Design a vzhled – vytvoření schematického návrhu klíčových stránek (jak má vypadat titulka, detail produktu, výpis, stránka Kontakt, blog atp.), nákup vhodné šablony (nepočítám s variantou „vlastní grafický návrh a kódování šablony“, kterou považuji za zbytečně pracnou).
  • Procesy – co se má stát, když návštěvník klikne sem nebo tam. Na webu je mnoho prvků, které spouštějí nějakou akci, nejde jen o nákupní tlačítko, ale typicky formuláře. Jak bude probíhat nákupní proces očima zákazníka a jak vašima očima, co potřebujete na výstupu např. pro účetní, jak mají fungovat jazykové mutace, jak členské sekce, jak budete rozesílat newsletter apod. Zde je nutné opravdu přesný popis.
  • Vytváření obsahu – kdo vytvoří obsah pro realizaci webu, jak bude vypadat, kde bude uložen (třeba videa na YouTube), zapojení sociálních sítí.
  • Vyhodnocování – jaká data budete sbírat, jak je budete vyhodnocovat a co bude následovat, když budou splňovat vaše cíle, nebo naopak nebudou.
  • Náklady na provoz – kromě výnosů je potřeba počítat také s náklady na provoz, aby vše fungovalo stabilně a nestalo se vám, že nebude zaplacený hosting a web vám vypnou před nejlepší sezónou.

Pracujte postupně

  • Nastavte milníky a termíny – práce probíhá ve fázích, je dobré je sepsat do sdíleného dokumentu a kontrolovat plnění.
  • Pracujte podle připravených plánů, ideálně současně na více věcech (např. texty se připravují předem, současně se nastavují externí smlouvy, navrhuje vzhled stránek atp.).
  • Spusťte web co nejdřív, jakmile je možné ho používat, i když ještě není dokončený; pokud nedělá ostudu, ven s tím!
  • Nezapomeňte na správu webových stránek a jejich trvalé vylepšování.

Toto je postup při nízkonákladovém webu v rozpočtech do 100 000 Kč. Chybí zde analýza konkurence, klíčových slov, testování webu a ještě mnoho dalších fází. Když se provedou, budou mít přínos – ale stojí to peníze. Realita je taková, že pokud se dělá web v tomto rozměru, něco se prostě realizovat nedá.