Možná si myslíte, že aktualizace redakčního systému není potřeba, nebo ji naopak považujete za obtěžující detail. Praxe ukazuje, že nestačí kliknout na pár tlačítek a je hotovo. Web je komplexní a složitý „organismus“ a je potřeba se o něj docela starat, pokud tedy očekáváte, že vám bude přinášet nějaké smysluplné výsledky (objednávky, kontakty, peníze).
Každý web se jednou rozbije
Provoz webu může přinášet nečekané incidenty, nestandardní situace. S tím si laik poradit nedokáže a pokud ano, stojí ho to určité množství času a tedy peněz. Obvykle jde o ztrátu času, protože to, co se během opravy naučí, obvykle už nemá příležitost využít. A příští situace je zase v něčem jiná. Není to zkrátka snadné a obvykle se problémy řeší špatně:
- obnoví se nějaká stará záloha (často zavirovaná), nebo
- se postupně deaktivují pluginy, případně se odstraňují,
- nebo se celý web instaluje znovu.
Tak profesionální správce WordPressu nepostupuje. Ten pátrá po příčinách, aby je odstranil. Opravuje chybné procesy, které vedly k tomu, že web nefunguje. Zkrátka zaměřuje se na principiální přístup, nikoliv jen rychlé hašení požáru.
Co patří do údržby webu
Aktualizace a úpravy by se měly provádět na pracovní kopii webu, která je stejná jako provozní web. Na pracovní kopii můžete cokoliv vyzkoušet, poničit, protože to můžete bez rizika zase obnovit. Až máte vše otestované, v klidu vše nasadíte na web v ostrém provozu.
Součástí údržby webu je tedy
- nasazování aktualizací tak, aby byly přínosem a nikoliv rizikem,
- odstraňování chyb či odlišností, které mohou postupně vznikat,
- sledování výkonu a jeho optimalizace,
- sledování dostupnosti webu a odstraňování příčin výpadků,
- řešení individuálních požadavků uživatelů webu a
- další úkoly podle potřeby.
Mnohdy je snazší angažovat externího správce webu, než se s tím mořit sami. Je to otázka koncepčního rozhodnutí; WordPress se stále vyvíjí a požadavky jsou stále komplexnější. Chcete si „hrát“ s redakčním systémem, nebo se věnovat podnikání?