pilulky jako symbol multisite

010 Jak využít funkci multisite, kterou WordPress trochu skrývá

Multisite – česky síť webů – je výborná a trochu skrytá vlastnost WordPressu. Z jejího konceptu vyplývají další možnosti, jak WordPress využít a těchto možností je opravdu.

Běžná instalace WordPressu odpovídá jednomu webu. Když chcete k firemnímu webu vytvořit třeba oddělený blog, pak je potřeba instalovat další WordPress. Režim multisite by vám zrovna v tomto případě pomohl.

Multisite má jednu nevýhodu – vřele se doporučuje jeho aktivování ihned po instalaci WordPressu. Pokud tedy máte roky funkční web a chcete z něj udělat multisite, narazíte na spoustu problémů. Nejlepší bude obsah vyexportovat, WordPress přeinstalovat v režimu multisite a obsah opět vrátit.

Co je multisite

Multisite (síť webů) vám umožní v jedné fyzické instalaci provozovat neomezené počty virtuálních webů. Ty vytváříte „jedním kliknutím“ a jsou na sobě nezávislé, mohou mít společné pluginy, šablony vzhledu a uživatele. Na první pohled nejde poznat, že je váš web tvořen pomocí sítě webů.

Jak se multisite aktivuje a jak funguje

Po dokončené instalaci WordPressu ručně napíšete do souboru wp-config.php určitá nastavení, následně se v administraci objeví nové nabídky. S jejich pomocí doinstalujete multisite – v podstatě se jedná o nastavení toho, zda má multisite běžet na subdoméně (site.vasweb.cz), nebo ve složce (www.vasweb.cz/site/). Ve srovnání s klasickou instalací lze na první pohled vidět tyto odlišnosti:

  • síť spravuje superadministrátor, který je nadřazen adminům jednotlivých webů,
  • pluginy a šablony jsou společné, nicméně pro každý web lze mít aktivní jiné pluginy i jinou šablonu vzhledu; některé pluginy lze aktivovat pro celou síť,
  • adresáře se soubory a obrázky (wp-content) jsou izolované a nejsou nijak propojené (lze upravit pluginem),
  • uživatel se registruje pouze do sítě jako celku, práva k jednotlivým webům mu lze přiřadit, nebo odebrat
  • první (nebo vybraný) web v síti je řídicí a v jeho administraci se zobrazuje základní administrace sítě webů
  • weby v síti lze deaktivovat, archivovat a jinak nastavovat
  • pluginy musí počítat s tím, že mohou být nasazeny v síti webů a musí se s tím umět vypořádat – některé běží jen na úrovni sítě, jiné běží jen na úrovni konkrétních webů
  • každý web má svou tabulku v databázi, svoje adresáře s daty, jsou tedy snadno zálohovatelné a přenositelné
přehled webů v síti
Přehled všech vytvořených webů jedné instalace; červené weby jsou archivovány

V čem spočívají výhody

Hlavním přínosem je snadná správa. Instalace je sice trochu neobvyklá (musíte zadat nastavení, teprve pak se objeví další ovládací prvky), ale správa je opravdu nekomplikovaná. Během chvilky si vytvoříte nový web i s uživateli.

Weby nemusíte používat jen jako blogy nebo ve smyslu „jeden web = jeden účel“ (tedy jeden web bude prezentace, druhý blog, třetí e-shop, čtvrtý na hraní). Scénáře pro využití sítě webů mohou být následující:

  • jazykové mutace firemního webu (použili jsme například u webu hofmann.cz)
  • vývojářské nebo testovací weby (používáme interně ve WP-admin.cz)
  • uživatelské sekce (každý web je jednou obsahovou sekcí a uživateli je přidělen přístup po splnění vstupních podmínek)
Hlavní nabídka celé sítě webů pro superadministrátora
Hlavní nabídka celé sítě webů pro superadministrátora

Jaké má nevýhody

Nevýhody může vidět hlavní běžný uživatel – v první řadě je to oddělenost jednotlivých webů. Obrázky se nahrávají do adresáře každého konkrétního webu a z jiného webu nejsou přímo dostupné. Není snadná možnost, jak přenést nastavení šablony a widgetů. Situaci lze řešit pomocí pluginů, ale není to stejně snadné jako v případě běžné instalace WordPressu.
Při měření webu pomocí Google Analytics záleží na tom, kam měřicí kód vložíte. Pluginy jsou společné, tam byste tedy museli filtrovat výsledky v Analytics podle webů, což platí také v případě, pokud použijete jednu šablonu pro více webů v síti. Pokud má každý web svou šablonu, může v ní být originální měřicí kód.

Vývojář pluginu musí zohlednit, zda jeho plugin v tomto prostředí bude pracovat a jak. Některé pluginy mohou stav značně komplikovat, např. WPML běžící na jednom webu v síti sice fungovat bude, ale jeho správa bude značně náročná (hlavně co se překládaných řetězců týče).

Dalším faktem je, že pokud máte v síti vývojářský (testovací) web, nemůžete snadno odstraňovat pluginy, protože by to ovlivnilo celou síť, tedy i ostré (produkční) weby.

Vybrané pluginy pro multisite

Vybral jsem několik pluginů, které vám pomohou multisite lépe přizpůsobit nebo využít jeho možností.

Easy Updates Manager je určen i pro běžné instalace. Zobrazuje na jednom místě vše, co se týká aktualizací – jak možnosti nastavení (povolit/zakázat automatické aktualizace), tak jejich provedení (tam ale nabízí pouze standardní správu). Vše je v menu Nástěnka > Updates Options. Hlavním přínosem je nastavení způsobu, jak se mají aktualizace provádět a které.

Multisite Enhancements přidává několik drobných, ale velmi potřebných informací hlavně o stavů webů i jednotlivých pluginů. Pokud web není v síti aktivní, zobrazí se u něj křížek. U každého pluginu je napsán název webu, kde je pluginy aktivní. Můžete tak ty neaktivní smazat.

Na multisite lze také provozovat weby, které mají různé domény. Tedy jeden web bude na doméně www.vasefirma.cz, druhý bude na doméně www.kurzyvasifirmy.cz, další pak na doméně www.nasesluzby.cz. Pomůže vám s tím WordPress MU Domain Mapping. Jde ale o poměrně náročné nastavení včetně úpravy doménových záznamů.

Multisite Language Switcher vám přijde vhod, pokud multisite použijete jako jazykové mutace. Budou vám chybět minimálně dvě věci – propojení webů a jejich obsahu dle překladu („toto je anglicky psaná stránka a toto její český překlad“) a přepínání mezi weby pomocí vlaječek. Obojí plugin nabízí, zcela jednoduše a nekomplikovaně.

Toto řešení je mi mnohem milejší než populární WPML. Je jednoduché, funkční, udržovatelné a z principu prostě parádní.

Zatím nemám zkušenost s pluginem MultilingualPress, který nabízí komplexní správu celé sítě webů v různých jazycích. Lze definovat vztahy mezi weby (jak si odpovídají překlady) a automaticky funguje přepínání a správa přeloženosti příspěvků a dalších textů (rubrik).

Multisite Post Duplicator poslouží hlavně běžným uživatelům, kteří pracují s obsahem. Dokáže duplikovat již existující obsah z jiného webu v síti. Obrázky se vkládají pomocí absolutních adres, takže v nově vytvořeném článku budou také obrázky, byť nemusí být přístupné přes tlačítko Mediální soubory.

Určitě ale uvítáte, když budete mít obrázky z jiných webů v síti dostupné v editoru. To dokáže plugin Network Shared Media. Kliknete-li na tlačítko Mediální soubory, uvidíte v okně také stejně pojmenovanou sekci a nabídku pro výběr blogu, z něhož se mají obrázky načíst.

přístup k obrázkům z jiných webů v síti
Přístup k obrázkům z jiných webů v síti pomocí pluginu Network Shared Media

Tohle vás taky bude zajímat

015: Kde získat šablony a pluginy: 3 zdroje a 17+ tipů na online tržiš... WordPress obsahuje v základní instalaci tři šablony, které jsou plně funkční a použitelné pro váš web. Ale málokdo je používá na složitější weby, protože jsou vcelku jednoduché a protože jsou součástí všech WordPressů, lze na ně narazit v globálním m...
001 WordPress v různých jazycích Jak nastavit WordPress, aby byl česky, jak používat více jazyků pro redakční část, jak pro web samotný a jak texty překládat. WordPress můžete instalovat v češtině, ale pokud se vám to nepovede nebo už je nainstalovaný v angličtině, můžete ho vcel...

2 komentáře u “010 Jak využít funkci multisite, kterou WordPress trochu skrývá

  1. Ahoj Vlastiku, neřešil si někdy licencování kupovaných pluginů a šablon právě v rámci sítě webů?
    1 licence = 1 doména, tedy pro multijazyčný web řešený přes multisite musím koupit tolik licencí kolik mám jazyků,
    nebo 1 licence = 1 instalace, stačí mi tedy jedna licence pro celou síť?

  2. Zdeňku,
    řešil. Nenašel jsem univerzální odpověď, vždy je asi potřeba přečíst si licenci a případně pro jistotu napsat výrobci, jak to tedy je.
    Na druhou stranu to bývá situace, kdy zákazník raději koupí multilicenci, často pro neomezený počet webů, protože to nestojí za problémy a částka bývá snesitelná (třeba 200 dolarů navždy).

Napsat komentář

Rady a tipy pro váš WordPress e-mailem

Vlastimil Ott

Starám se o množství webů a vím, co jejich majitelé řeší za problémy. Podělím se s vámi o své zkušenosti.

X

Pin It on Pinterest

X