ecommerce-wordpress-plugin

009 Přehled e-shopů, nákupních košíků a dalších aplikací pro prodej ve WordPressu

Pomocí WordPressu můžete prodávat různé věci – fyzické zboží, e-booky, fotografie nebo jiné soubory (tedy elektronické zboží ke stažení), účast na školení nebo cokoliv jiného. Podle typu zboží a charakteru prodeje zvolíte některý typ řešení: e-shop, košík nebo jednorázový formulář.

Náročný způsob řešení: e-shop

Nejnáročnějším a nejpracnějším řešením je e-shop. Předpokladem je, že prodáváte desítky a více produktů, máte vymyšlené platební metody, způsoby doručení (logistiku) a máte na to lidi nebo čas; jinak se to nevyplatí. E-shop vám poskytne kompletní procesy včetně automatizované komunikace se zákazníkem (typicky: po nákupu obdrží potvrzovací e-mail).

Nejznámějším e-shopem pro WordPress je WooCommerce. Jde o komplexní software, který je srovnatelný s jinými e-shopovými platformami (ať už vezmeme open source jako OpenCart, PrestaShop, nebo uzavřené systémy). Existují stovky modulů, které do WooCommerce přidávají další funkce, z programátorského hlediska je to velmi kvalitní software, takže si můžete úpravy objednat na míru. V ČR se WooCommerce kromě našeho WP-admin.cz trvale věnuje Vladislav Musílek a jeho firma Toret; produkuje např. pluginy pro platební brány, export produktů do zbožových srovnávačů a mnoho dalšího.

shop-enotecaaroma
Příklad e-shopu s víny

 

Kromě WooCoommerce existuje ještě balík WP eCommerce, který také stojí za prozkoumání, ale osobní zkušenost s ním nemám. Podobné je to s MarketPress, který pochází z dílny WPMU DEV, což je dle mého jedna z nejprofesionálnějších firem ve světě WordPressu. Podporu českých platebních bran jsem ale nenašel.

PayPal Shopping Cart se docela rozrostl a je z něj jednoduchý, přehledný, ale zároveň komplexní e-shop. Je jednodušší alternativou k WooCommerce, i když má v názvu „košík“. Umožní vytvářet produkty s různými vlastnostmi, řadit je do kategorií. Uživatel zde prochází klasickým nákupním procesem (vložení do košíku, platba, poděkování, e-mail).

Ještě mě zaujal WooCommerce shop to Facebook, který umožní exportovat produkty z WooCommerce do shopu na Facebooku. Nezkoušel jsem, ale vypadá to slibně.

Pro prodej několika produktů se hodí nákupní košík

Pokud chcete prodávat jen několik produktů, maximálně desítky, pak se vám vyplatí použít jen nákupní košík, anglicky cart. Jsou to pluginy, které umožní vytvořit objednávku z vybraných produktů, nechat ji zákazníka zaplatit a v určité míře ho informovat. Produkty se obvykle vytvářejí pomocí shortcodů na jakékoliv stránce – do košíku tak můžete vložit cokoliv si vymyslíte.

Na prodej fotek se podíváme ještě někdy jindy. Fotografům a jejich webům bude věnován samostatný tip.

WordPress PayPal vloží na vaše stránky tlačítka PayPalu, a to prostřednictvím shortcodu, kde zadáte parametry produktu. Z každé stránky tedy můžete udělat produkt. Objednávky jsou spravovány v redakční části (tedy nejen v PayPalu).

Easy Digital Downloads umí prodávat elektronické (virtuální) produkty, které jsou často ke stažení. Má dostatek možností, včetně vytváření variantních produktů, produktové balíčky, vystavuje faktury, zobrazuje grafy. Platba je možná přes PayPal a zahraniční platební brány; napojení na české a slovenské platební brány jsem našel následující:

Podobně funguje Sell Downloads, jen nemá podporu jiných platebních metod než PayPalu.

WordPress iSell dokáže jen jedinou věc, a sice prodávat soubory z vašeho webu (platba probíhá přes PayPal). Je to velmi jednoduché, ale funkční. Jeho varianta jménem WP iSell Photo slouží k prodeji fotek, které máte uložené v mediální knihovně. V podstatě jde o košík pro prodej přes PayPal, parametry jako např. cena se přidávají do existujícího shortcodu [gallery]. Úplně stejně funguje Sell photo. Pokud jsem ale správně četl, plugin nemá košík, takže se každá fotka platí zvlášť. Nepraktické.

WP eStore plugin je naopak rozsáhlý košík, který má mnoho funkcí včetně zasílání dočasných odkazů, přístupových hesel nebo licenčních kódů, autoresponderu, různých shortcodů a funkcí pro napojení na šablonu webu, několik platebních bran (ale zřejmě žádné tuzemské), sledování pomocí enhanced e-commerce atd. atp.

Shopp vypadal na první pohled jako robustní a zajímavé řešení, ale vývoj ustrnul, nemá demo a stažení jen oproti e-mailu, zbytek placený.

DukaPress zaujme, ale po chvíli vyplavou nedostatky, jde o nezralý produkt, z něhož by se mohlo něco zajímavého vyvinout, ale zatím není vhodný k nasazení (navíc je, zdá se, určen pro africké prostředí).

Úplně jednoduchý prodej několika produktů

Pokud potřebujete prodávat jeden nebo několik málo produktů, nepotřebujete košík, ale pouze objednávkový formulář. Uživatel ho vyplní, vybere si v něm produkty a množství, objedná si je a zaplatí – obvykle převodem na účet nebo třeba při dobírce, ale i tady můžete najít elektronické platby.

Takový formulář můžete snadno vytvořit pomocí pluginů, které pracují s formuláři – najdete je v článku 005 Jak vytvořit kontaktní nebo objednávkový formulář. Kromě nich tady zmíním český formulář FAPI, který je napojený na platformu SmartSelling, ale lze ho používat i bez ní. Umí toho opravdu hodně, přečtěte si to u nich na webu.

Tohle vás taky bude zajímat

004 Jak vylepšit ve WordPressu vyhledávání včetně hledání podle SKU ve... Standardní vyhledávací dotaz prohledává titulky článků a jejich obsah, pod pojmem "články" mám na mysli taky vlastní typy článků (custom post types, viz článek Co jsou Custom Post Types, Taxonomy nebo Custom Field a jak je využít?). To přestává stači...
014: Těchto 10 vylepšení chce mít každý shop na WooCommerce Když se řekne "e-shop a WordPress", mnoha lidem zřejmě automaticky naskočí "WooCommerce", i když to není jediný plugin, který dokáže prodávat vaše zboží online. Jde prostě o oborový standard, který velmi zdatně plní požadavky jak provozovatelů e-shop...

Napsat komentář

Rady a tipy pro váš WordPress e-mailem

Vlastimil Ott

Starám se o množství webů a vím, co jejich majitelé řeší za problémy. Podělím se s vámi o své zkušenosti.

X

Pin It on Pinterest

X