Jeden e-shop na více doménách

Chcete spustit jeden e-shop na více doménách, např. .cz, .sk, .eu. Produkty a tedy také skladové hospodářství budou stejné, rozdíl bude spočívat hlavně v různých jazycích (čeština, slovenština, angličtina) a v různých měnách (české koruny, eura). Jak se to dá co nejelegantněji vyřešit? Jak nástrahy na vás čekají?

Popis situace

Ještě jednou si shrneme zadání – zčásti je sice jasné, ale vyplývají z něj také méně jasné části:

  • Web bude mít tři jazykové mutace: základní češtinu, dále pak slovenštinu a angličtinu. Technicky vzato lze přidávat další jazyky, třeba němčinu nebo polštinu.
  • Produkty budou stejné a jejich popisy a všechny texty se budou překládat do několika jazyků – pokud chápeme jako základní češtinu, bude potřeba vytvořit jejich jazykové mutace ve slovenštině a angličtině. To se netýká měny, viz další bod.
  • Cena u produktů se bude odvozovat podle jazyka – pro češtinu koruna, pro ostatní jazyky odpovídající měna, což bude odvykle euro.
  • Z ceny se odvíjí možnosti pro platby, tzv. platební metody. Pro každou zemi jsou jinačí.
  • Poměrně významnou neznámou je doprava, pokud jde o fyzické produkty. Každá země má totiž jiné možnosti, jak produkt doručit zákazníkovi.
  • Další neznámou jsou zákonné povinnosti při fakturaci – vystavení dokladu o zaplacení, případně faktury nebo jiného dokladu,  v Česku typicky EET (tedy registrace platby v systému ministerstva financí). Tohle řeší každá země jinak, některé více, některá méně. Týká se to také dalších zákonných povinností, třeba obchodních podmínek a reklamačního řádu. Ale lze se spolehnout na legislativu Evropské unie, která by měla být platná ve všech členských státech. To je good. 🙂

V této části uvádíme technické možnosti řešení, pokud existují nebo je máme ověřené.

Jazykové mutace

E-shop má obsahovat totožné produkty. Překlad jejich textů je možný některým z modulů Polylang (bezplatný) nebo WPML (placený). Každý produkt je potřeba vytvořit v daném jazyce. Web se pak automaticky přepíná do jazyka vašeho webového prohlížeče a zobrazuje vám odpovídající překlad. Jiné překlady lze přepínat pomocí odkazu nebo „přes vlaječky“. Pokud produkt (ale týká se to také všech ostatních stránek, třeba obchodních podmínek) nepřeložíte, použije se výchozí jazyk.

Cena v jiné měně

Nainstalujte si plugin WooCommerce Currency Switcher a budete moct – jako zákazník – přepínat ceny produktů do požadované měny, tedy např. eura. Samozřejmě by šlo upravit šablony e-shopu tak, aby podle jazyka zobrazovala cenu v patřičné měně (a kurz se zjistil třeba z České národní banky). To je ale zadání pro úpravy na míru.

Platební metody

Pro české, případně slovenské, prostředí je k dispozici množství platebních bran. Pro mezinárodní prostředí lze použít Paypal nebo Stripe nebo jinou bránu. Zatímco ty mezinárodní WooCommerce podporuje téměř automaticky, u českého a slovenského prostředí je to na vás. Je potřeba zakoupit vhodný plugin – typicky z produkce Toret.cz – a správně ho nastavit. Samozřejmě to vyžaduje čas a námahu. Navíc je potřeba všechno sladit s dopravními možnostmi.

Dopravní metody

Jde o možnosti, pomoci kterých zakoupený produkt dopravíte zákazníkovi. V ČR nebo SR jsou některé možnosti společné, třeba Zásilkovna, ale opět platí, že každá země má jiné možnosti. Např. správná konfigurace dobírky je úhelným kamenem každého e-shopu. Navíc pokud je kombinovaná se slevou, nejlépe podmíněnou („při nákupu nad 1000 Kč nebo 100 eur doprava zdarma“). Toto jsou ze zákaznického pohledu základní věci, ale při realizaci e-shopu je potřeba vše popsat a správně nastavit, protože špatná konfigurace = finanční ztráty.

Další legislativní povinnosti

Pro české EET je potřeba vhodný plugin, opět odkazujeme na firmu Toret.cz a její plugin Toret EET. WooCommerce ale třeba v základní instalaci neposílá PDF fakturu, to umí např. plugin WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips. A je potřeba ho trochu nastavit, např. vytvořit vzhled faktury podle vašich požadavků. Pro různé země budou požadavky různé.

Zkrátka není to reglace. Držíme vám palce a pokud potřebujete nějaké informace, ptejte se v komentářích.

Další rady a nápady najdete v našem firemním článku: Co potřebujete k rozjetí e-shopu.

2 komentáře u „Jeden e-shop na více doménách“

Napsat komentář