WordPress a SEO

Když se lidé Googlu ptají „seo optimalizace wordpress“, mají většinou na mysli „jak zařídit, aby byl můj web nalezitelný Googlem“. Domnívají se, že je to služba, kterou lze koupit nebo nastavení, které lze aktivovat. To ale není pravda, protože skutečnost je mnohem náročnější. A jde přitom také o Seznam, Bing, DuckDuckGo, YouTube nebo další vyhledávače, které sice nejsou dominantní, ale mohou hrát roli při nalezení konkrétní stránky právě vašeho webu.

Jak funguje SEO

SEO (search engine optimization) je dlouhodobý proces a v podstatě strategie, jejímž cílem je přivést na konkrétní stránku (nebo alespoň některou stránku webu) návštěvníka a následně ho přimět k akci. Předpokladem pro přivedení návštěvníka je úspěch dané stránky ve výsledcích vyhledávání konkrétního vyhledávače, tedy jinými slovy – že se odkaz na stránku zobrazí danému návštěvníkovi na co nejvyšší pozici (protože jen pak stránku uvidí a začne ji brát v potaz).

Dominujícím vyhledávačem je Google, ale v Česku máme také Seznam a globálně je dobré počítat také s YouTube a podle charakteru cílového návštěvníka třeba také s DuckDuckGo nebo jiným vyhledávačem, který může získat na významu (třeba jen pro konkrétní segment).

Google používá pro vytvoření výsledků vyhledávání mobilní index. Ten je vytvářen roboty, kteří se chovají jako mobilní telefon. Zohledňují tedy kromě běžných faktorů také rychlost načítání stránky.

Nejlepší SEO pluginy pro WordPress

Instalací pluginu „na SEO“ nedosáhnete nějakých zaručených výsledků; pluginy jsou pouze nástroj, s nímž musíte nějak smysluplně pracovat, stanovit si cíle a k těm směřovat. A právě stanovení cílů v rámci SEO strategie je naprosto základní věc. Vyplňování kolonek kolem článku je sice formálně správný postup, protože tím nabízíte důležitá data hladovému Googlu, ale musíte vědět, jak je vyplňovat a co do nich psát (a nepsat).

Ve WordPressu se nejvíce používají první dva pluginy, ten třetí bojuje o místo na Slunci posledních pár let. Existují samozřejmě pluginy další, které mají svého výhody nebo obsahují část funkcí. Mají tu smůlu, že se nestaly standardem.

Yoast SEO

All in One SEO Pack

Rank Math

Než začnete s pluginy: Doporučené SEO služby

Než začnete vkládat data do políček u článku (políčka vám vytvoří některý z výše uvedených pluginů), měli byste mít jasno v tom, jaká data to mají být. tedy – měli byste si (nechat) provést analýzu klíčových slov, analýzu konkurence, v širší smyslu analýzu online prostředí. Pokud nemáte cíle, nevíte, kam směřujete a nedokážete je změřit.

K analýze a další práci, která trvá pořád, potřebujete některý z nástrojů, který dokáže načíst data shromažďovaná Googlem, vyhodnotit je, a to zejména v čase, abyste viděli pokrok.

NázevAnalýza klíč. slovPodpora ČJTrial verze
Marketing Miner
AHrefs
Moz
SEO Powersuite
Google Keyword Planner
Google Search Console
Majestic
Google Trends
Screaming Frog
SEMrush
SEO Site Checkup
Alexa
Similarweb
Seomonitor
Monitor backlinks
Mangools
Collabim
Spotibo
Senuto
EasySEO

Marketing Miner

  • https://www.marketingminer.com/cs
  • Tarif: Digger za 1 399,- / měsíc – 10 projektů
  • Analytika webů, pomáhá marketérům získávat důležitá data o webech – hledanost klíčových slov, analýza produktů ve srovnávačích cen, návrhy klíčových slov z našeptávačů, kontrola indexace stránek
  • Český nástroj

AHrefs

Moz

  • https://moz.com/
  • Tarif: Medium: 179 dolarů – 10 projektů
  • Komplexní SEO nástroj
  • Pouze v AJ

SEO Powersuite

Google Keyword Planner

  • https://ads.google.com/home/tools/keyword-planner/
  • Tarif: žádné nemají, vše se odvíjí od konkrétní kampaně a klíčových slov, takže cena je na míru dle nastavení kampaní
  • Nástroj na plánování a analýzu klíčových slov a konkurence
  • Česky

Google Search Console

Majestic

  • https://trends.google.com/trends/?geo=CZ
  • Tarif: zdarma, pouze vyhledává to, co Google zanalyzoval
  • Analýza trendů ve vyhledávání klíčových slov (zjednodušeně co lidé nejvíce vyhledávají)
  • Česky

Screaming Frog

  • https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/
  • Tarif: Paid version – neomezené vše 149 liber – ročně (free má 500 url na crawling + další omezení)
  • SEO crawler – analýza on-page faktorů a technikálií webů
  • Není česky

SEMrush

  • https://www.semrush.com/
  • Tarif: Guru: 229 dolarů – měsíčně
  • Komplexní SEO nástroj, něco jako PowerSuite
  • Není česky

SEO Site Checkup

  • https://seositecheckup.com/
  • Tarif: Webmaster 39.95 – měsíčně
  • SEO nástroj – monitoruje klíčová slova, backlinky, odezvu a rychlost webu…
  • Není česky

Alexa

  • https://www.alexa.com
  • Tarif: od 149 dolarů – měsíčně
  • SEO nástroj – on-page audit, statistiky konkurenčních webů včetně zdrojů návštěvnosti
  • Není česky

Similarweb

  • https://www.similarweb.com
  • Tarif: Základ free + placené funkce
  • SEO nástroj – statistiky konkurenčních webů včetně zdrojů návštěvnosti, podobně jako Alexa
  • Není česky

Seomonitor

  • https://www.seomonitor.com
  • Tarif: od 49 eur – měsíčně
  • SEO nástroj – analýza klíčových slov na webu a porovnání s konkurencí, přehledné statistiky
  • Není česky

Mangools

  • https://mangools.com
  • Tarif: od 25 dolarů – měsíčně
  • Komplexní SEO nástroj – návrh a monitoring klíčových slov, analýza SERPu a zpětných odkazů
  • Není česky

Collabim

  • https://www.collabim.cz/
  • Tarif: základ free, potom od 449 Kč – měsíc
  • Komplexní SEO nástroj – měření pozicí klíčových slov ve vyhledávání, analýza stránek, špehovaní konkurence, Off-page audit a monitorování webu…
  • Česky

Spotibo

  • https://spotibo.com
  • Tarif: základ free, potom od 9 eur – měsíc
  • Vyhodnocování on page faktorů stránky
  • Není česky

Senuto

EasySEO

Přečtete si ještě článek o SEO nástroji, který vám pomůže s analýzami.