Jak vytvořit kontaktní nebo objednávkový formulář

Formuláře slouží první k řadě k tomu, aby vám jejich prostřednictvím mohli návštěvníci poslat zprávu. Mohou být poměrně hloupé, kdy vám zprávu odešlou jenom e-mailem, ale mohou být také chytré. To v případě, kdy umí zprávu napojit do vašeho CRM nebo jiného systému.

V tomto článku najdete souhrn nejpopulárnějších pluginů pro vytváření různých typů formulářů.

Kontaktní formuláře pro WordPress

Mám za to, že formuláře mají být chytré. Pod pojmem chytré formuláře chápu takové, jejichž příprava si vyžádala poměrně dost úsilí a jejich výstupem je více akcí. Jejích účelem je automatizace určité fáze komunikace s budoucím klientem (jde tedy o fázi získávání klienta). Každý formulář má tyto vlastnosti:

  • obsahuje jen ta políčka, která jsou v dané situaci potřeba; políčka jsou pečlivě popsaná a česky reagují na vloženou hodnotu,
  • obsahuje povinný přepínač pro přijetí obchodních podmínek a souhlasu se zpracováním osobních údajů,
  • reaguje na odeslání, po kliknutí na tlačítko se
    • zobrazí děkovná zpráva, nebo
    • se načte zcela nová stránka (děkovací stránka, thank you page) s dalšími instrukcemi
  • odesílá e-mailové zprávy s naprosto konkrétním obsahem
    • návštěvníkovi, který formulář vyplnil a odeslal,
    • vám jako majiteli webu,
  • ukládá data do archivu webu nebo do jiné aplikace

E-maily, které reagují na odeslaný formulář, by měly být zcela konkrétní a návodné. Odesílající by měl dostat shrnutí toho, co odeslal a přesné informace, co se stane nyní. Vy jako provozovatel byste měli dostat informace, které dotyčný odeslal, a taktéž instrukce, co máte dělat, co tazatel nyní očekává. Protože jde o automat, který bude fungovat dlouho, je pravděpodobné, že postup zapomenete, tak si ho zapište do e-mailu, pokaždé pak budete postupovat stejně.

Každý formulář by měl být adekvátní situaci, v ideálním případě vytvořený na míru pro každý produkt nebo službu. Samozřejmě pokud jsou vaše služby v principu stejné, je možné použít univerzální formulář s rozhodujícím výběrem, ale vždycky dělá dobrý dojem, když je formulář nenápadný a k věci.

Mnohé premium šablony obsahují vlastní formulář, který lze málo nebo ještě méně upravovat nebo překládat. Obvykle nemá žádná nastavení ohledně reakcí a neukládá odeslaná data v redakční části. Bohužel někdy bývá zadrátovaný do stránky typu Kontakt, takže se pak musí vymýšlet, jak to obejít. Z nějakého reálného důvodu jsme zatím vždy instalovali některý z níže uvedených pluginů.

Ještě k ochraně osobních údajů – nejde jenom o ten přepínač, podstatné je, že provozovatel webu garantuje, že s informacemi bude zacházeno podle GDPR a jiných předpisů, tzn. že je dokáže selektivně smazat, anonymizovat a po uplynuté lhůtě smazat. WordPress pro to vše má podporu a snad všechny formulářové pluginy také. Ještě aby to správně dělali tvůrci webů. (Nepoužívá se přímo přepínač, ale speciální prvek, který je napojený na vnitřní procesy anonymizace a mazání. Ale skoro nikdo z tvůrců to nepoužívá a neví to.)

Z hlediska bezpečnosti, resp. ochraně proti spamu, je důležité, zda plugin podporuje dnešní standard – reCaptcha v3. Verzi 2 totiž nemají rádi uživatelé a roboti ji umí překonat, takže verze 3 považuji za nezbytnou. A tam mnohé pluginy pohoří (Gravity Forms).

Jak vytvořit kontaktní formulář

Všechny pluginy mají spoustu doplňků, mnohé jsou zdarma, mnoho z nich je placených. Není mi známo, že by některý z pluginů dokázal napojit českou platební bránu. Ale funguje napojení Stripe nebo PayPalu. Většina z nich se vytváří ve vizuálním editoru, kde se do plochu formuláře přetahují jednotlivé prvky a výsledny formulář se tak poskládá. (Výjimkou je CF7.)

Contact Form 7

Mezi nejpopulárnější pluginy patří Contact Form 7. Vytváření formuláře probíhá pomocí textových kódů, které ale nemusíte vkládat ručně, s nastavením každého z nich vám pomůže konfigurační okno. Výhodou je, že můžete vložit tlačítko pro nahrávání souboru. Trochu nevýhoda je, že reakční zprávy (např. když nezadáte hodnotu do políčka nebo je špatná) se nastavují pro každý formulář zvlášť (obvykle ale nebývá potřeba, aby byly originální).

Pozor, CF7 neukládá vyplněná data do databáze, na což taky výrazně upozorňuje. Musíte si doinstalovat nějaký doplněk.

Contact Form 7: Vytváření formuláře
Contact Form 7: Vytváření formuláře

Ninja Forms

Mým oblíbeným pluginem je Ninja Forms, který se dá velmi dobře rozšiřovat programátorsky (používá hooky a dostatek CSS tříd). Formuláře se vytvářejí interaktivně pomocí myši. Jde o robustnější kus softwaru, některé věci jsou pracnější na nastavení, ale nabízejí zase velké množství variant; např. reakce na zprávu je standardně e-mail, zpráva na obrazovce a přesměrování, ale můžete si vytvořit vlastní. Existuje množství placených i neplacených modulů. Zatím mi chybělo nahrávání souborů (znám jen placený doplněk pro nahrávání souborů), v tom má výhodu CF7, a responzivita (tu jsem si doprogramoval).

Gravity Forms

Další z populárních pluginů je placený Gravity Forms. Neměl jsem moc příležitostí s ním pracovat. Jde o komplexní placený software, s nímž lze realizovat složité formuláře včetně dotazníkových, umí používat podmínkové větvení, rozložit formuláře do kroků, má své statistiky a mnoho dalších funkcí. Zkušeností s ním mám málo.

Caldera Forms (ukončeno)

Roky jsem používal Caldera Forms a využil ho na mnoha webech. Dobře se rozšiřuje pomocí kódu, ale narazil jsem na několik limitů, které mě štvaly – např. slabá ochrana proti spamu. Produkt byl koupen firmou, která vyrábí Ninja Forms a následně bylo oznámeno, že projekt Caldera Forms bude ukončen právě ve prospěch Ninja Forms. Škoda to je, ale CF chybí roky vývoje a pokud se vše konsoliduje pod Ninja Forms, tak proč ne.

Caldera Forms: Vytváření formuláře
Caldera Forms: Vytváření formuláře

Formulářové pluginy ale mohou sloužit také jako základ interaktivní kalkulačky pro výpočet různých plateb v závislosti na několika parametrech. S výsledkem už můžete pracovat jako s reálnou poptávkou

Další formulářové pluginy

Mezi placené pluginy, které dokáží připravit propracované formuláře, patří WPForms, Formidable Forms, Captain Form, VFB Pro. To jen pro zmapování trhu, zkušenosti s nimi nemám, třeba se ale budou hodit.

CaptainForm: Vytváření formuláře
CaptainForm: Vytváření formuláře

Prodejní a objednávkový formulář

Ideálním nástrojem pro české prostředí je webová služba SimpleShop.cz. Funguje mimo WordPress, ale jde s ním bez problém propojit. Jde o nákupní formulář (bez košíku), který si vložíte na stránku a po jeho vyplnění – čili nákupu – se objednávka uloží v SimpleShop.cz, zákazníkovi se posílají e-maily a vám se zobrazují statistiky nákupů. 🙂 Všechny tyto procesy a nezbytnosti zajistí aplikace. Samozřejmě, že si ji musíte vhodně nastavit a vytvořit produkty.. ale pak už vše funguje automaticky. Ideální pro automatizovaný prodej různorodého zboží – ovšem jedním průchodem. Košík tam nenajdete. (Další návod, který jsem o aplikaci napsal.)

Napsat komentář